Kan ik nog bij mijn spaarrekening?
Nee, alle tegoeden zijn bevroren.
Kan ik nog bij het geld op mijn betaalrekening?
Je kan geen geld meer overmaken, maar tot woensdagavond 24:00 uur kunnen klanten met hun DSB-betaalpas geld opnemen bij pinautomaten van andere banken. Aangezien dit onder de normale gastgebruikregels valt, kunnen klanten maximaal 250 euro per dag kunnen opnemen. Dat komt dus neer op maximaal 750 euro per betaalrekening.
Ben ik mijn geld kwijt?
Geld dat op lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito's staat, valt onder het depositogarantiestelsel. Onder dit stelsel zijn tegoeden tot 100.000 euro per rekeninghouder gegarandeerd. In het geval van een rekening op naam van twee personen wordt dus maximaal 200.000 euro vergoed.
Dit geldt niet voor achtergestelde deposito’s, waar klanten in ruil voor een hogere rente geen garantie krijgen op hun spaargeld. Ook aandelen of (converteerbare) obligaties vallen niet onder het garantiestelsel.
Wanneer krijg ik mijn geld terug?
De Nederlandsche Bank (DNB) zegt zo snel mogelijk aan te geven hoe rekeninghouders aanspraak kunnen maken op het garantiestelsel. Rekeninghouders krijgen vervolgens vijf maanden de tijd om hun formulieren in te dienen. DNB streeft ernaar na ontvangst van het formulier binnen drie maanden uit te keren.
Moet ik een nieuwe bankrekening openen?
De Nederlandsche Bank adviseert DSB-klanten zo snel mogelijk een nieuwe bankrekening te openen. Andere banken in Nederland hebben toegezegd dat DSB-klanten versneld een nieuwe rekening kunnen openen. Het nieuwe rekeningnummer moet dan zo spoedig mogelijk aan derden worden doorgegeven, zodat bijvoorbeeld salarisbetalingen straks op de nieuwe rekening binnenkomen.
Wat gebeurt er met mijn lening of hypotheek?
De schuld blijft bestaan. DSB kan mogelijk een doorstart maken, maar het kan ook zijn dat een andere bank de schulden overneemt.
Mocht er behalve een krediet en/of hypotheek ook nog spaargeld bij de DSB Bank lopen, kan het zijn dat er een verrekening plaatsvindt. Dan wordt de schuld verminderd met het spaargeld. Als er dan een positief saldo overblijft, kan de rekeninghouder alleen dat deel claimen bij het depositogarantiestelsel. Of verrekening plaatsvindt, dient de DNB per geval te bekijken.
Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Ook hier geldt dat mocht DSB geen doorstart maken, andere partijen de verzekeringsportefeuille zullen willen overnemen.
Hoe kan ik De Nederlandsche Bank bereiken?
DNB bericht op haar website als er nieuwe ontwikkelingen zijn. De informatiedesk van DNB is via een gratis telefoonnummer 0800-020 1068 te bereiken. Vandaag tot 19:00 uur, later in ieder geval tijdens kantooruren.
Labels: dsb, hypotheek, krediet crisis, krediet verlening