dinsdag 13 oktober 2009

Wat gebeurt er met mijn geld bij DSB?

Kan ik nog bij mijn spaarrekening?
Nee, alle tegoeden zijn bevroren.

Kan ik nog bij het geld op mijn betaalrekening?
Je kan geen geld meer overmaken, maar tot woensdagavond 24:00 uur kunnen klanten met hun DSB-betaalpas geld opnemen bij pinautomaten van andere banken. Aangezien dit onder de normale gastgebruikregels valt, kunnen klanten maximaal 250 euro per dag kunnen opnemen. Dat komt dus neer op maximaal 750 euro per betaalrekening.

Ben ik mijn geld kwijt?
Geld dat op lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito's staat, valt onder het depositogarantiestelsel. Onder dit stelsel zijn tegoeden tot 100.000 euro per rekeninghouder gegarandeerd. In het geval van een rekening op naam van twee personen wordt dus maximaal 200.000 euro vergoed.

Dit geldt niet voor achtergestelde deposito’s, waar klanten in ruil voor een hogere rente geen garantie krijgen op hun spaargeld. Ook aandelen of (converteerbare) obligaties vallen niet onder het garantiestelsel.

Wanneer krijg ik mijn geld terug?
De Nederlandsche Bank (DNB) zegt zo snel mogelijk aan te geven hoe rekeninghouders aanspraak kunnen maken op het garantiestelsel. Rekeninghouders krijgen vervolgens vijf maanden de tijd om hun formulieren in te dienen. DNB streeft ernaar na ontvangst van het formulier binnen drie maanden uit te keren.

Moet ik een nieuwe bankrekening openen?
De Nederlandsche Bank adviseert DSB-klanten zo snel mogelijk een nieuwe bankrekening te openen. Andere banken in Nederland hebben toegezegd dat DSB-klanten versneld een nieuwe rekening kunnen openen. Het nieuwe rekeningnummer moet dan zo spoedig mogelijk aan derden worden doorgegeven, zodat bijvoorbeeld salarisbetalingen straks op de nieuwe rekening binnenkomen.

Wat gebeurt er met mijn lening of hypotheek?
De schuld blijft bestaan. DSB kan mogelijk een doorstart maken, maar het kan ook zijn dat een andere bank de schulden overneemt.

Mocht er behalve een krediet en/of hypotheek ook nog spaargeld bij de DSB Bank lopen, kan het zijn dat er een verrekening plaatsvindt. Dan wordt de schuld verminderd met het spaargeld. Als er dan een positief saldo overblijft, kan de rekeninghouder alleen dat deel claimen bij het depositogarantiestelsel. Of verrekening plaatsvindt, dient de DNB per geval te bekijken.

Wat gebeurt er met mijn verzekering?
Ook hier geldt dat mocht DSB geen doorstart maken, andere partijen de verzekeringsportefeuille zullen willen overnemen.

Hoe kan ik De Nederlandsche Bank bereiken?
DNB bericht op haar website als er nieuwe ontwikkelingen zijn. De informatiedesk van DNB is via een gratis telefoonnummer 0800-020 1068 te bereiken. Vandaag tot 19:00 uur, later in ieder geval tijdens kantooruren.

Labels: , , ,

zondag 20 september 2009

Wat is BKR?

Wat is BKR?


"Toetsing en registratie bij het BKR in Tiel": het is een vaak voorkomend zinnetje in leenreclames. Maar wat betekent dat nu eigenlijk en wat doet het Bureau Krediet Registratie (BKR) precies? De tien belangrijkste vragen met antwoorden over het BKR staan op deze pagina op een rijtje.

1. Wat is het Bureau Krediet Registratie?
Het BKR is een stichting die veertig jaar geleden is opgericht door het financiële bedrijfsleven om het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) te verzorgen. Het BKR is gevestigd in Tiel en speelt een maatschappelijke rol bij het voorkomen van overkreditering van consumenten.

2. Wat weet het BKR?
Alle betalingsverplichtingen van alle consumenten die in Nederland een krediet hebben of hadden in de afgelopen vijf jaar, staan in het register vermeld. Het BKR weet niet alles van je financiële situatie. Alleen de volgende gegevens zijn bekend:

* Persoonsgegevens: naam, geboortedatum, en adres.

* Kredietgegevens: het geleende bedrag of het bedrag dat je maximaal mag besteden, het moment waarop het krediet ontstond, wanneer het krediet afgelost moet zijn en de kredietsoort.



3. Waarom registratie?
Het doel van de BKR-registratie is dat geldverstrekkers een goed beeld kunnen krijgen van het leen- en aflosgedrag van consumenten. Daardoor wordt het risico van de dienstverlener ingeperkt. Anderzijds kan zo voorkomen worden dat iemand meer leent dan hij of zij zich eigenlijk kan veroorloven.

4. Worden alle kredieten geregistreerd?
Nee, alleen als een krediet een looptijd heeft van langer dan drie maanden en het geleende bedrag tussen de 500 en 125.000 euro ligt. Dat kan een creditcard of een kredietlimiet op je betaalrekening zijn, maar ook een krediet bij een thuiswinkelorganisatie.

5. Wat wordt nog meer gemeld bij het BKR?
Naast kredieten worden ook GSM-abonnementen gemeld bij het BKR. Momenteel is dat het geval bij drie telefoonmaatschappijen (T-Mobile, Vodafone en Telfort). Onlangs is besloten dat ook betalingsachterstanden van de huur en energierekening gemeld gaan worden en vorig jaar werd nog duidelijk dat het BKR ook hypotheekgegevens wil gaan bijhouden. Studieleningen van de Informatie Beheer Groep worden overigens niet doorgegeven aan het BKR.

6. Wanneer levert een BKR-registratie problemen op?
Een BKR-registratie hoeft in principe geen problemen te geven. Alle kredieten worden namelijk vastgelegd, ook als je geen betalingsproblemen hebt. Voor 94 procent van alle geregistreerden is dat het geval. De overige 6 procent heeft wel problemen met het aflossen van leningen en staat daarom als wanbetaler geregistreerd. Zij hebben van het BKR een achterstandscodering gekregen, waardoor het voor hen lastig zoniet onmogelijk is om een krediet of hypotheek af te sluiten.

7. Kan ik zien hoe ik geregistreerd sta?
Ja, dat kan door een overzicht van je gegevens op te vragen bij het BKR of bij een willekeurige bank. De kosten daarvoor zijn 4,50 euro. Je kunt overigens uitsluitend gegevens over jezelf opvragen. Zelfs in de gegevens van je (huwelijks) partner krijg je geen inzage.

8. Wat kan ik doen als mijn gegevens onjuist zijn?
Blijken je gegevens onjuist te zijn? Dan kun je een verzoek tot correctie indienen bij de geldverstrekker, dus niet bij het BKR. Kun je het niet eens worden met de geldverstrekker, dan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie van het BKR.

9. Wie beslist of ik een lening krijg of niet?
Het BKR beslist niet, dat doet alleen de kredietverstrekker. Die kan op basis van de beschikbare informatie van het BKR beoordelen of een lening verantwoord is.

10. Wie mogen mijn gegevens opvragen?
Uzelf. En de organisaties die bij het BKR zijn aangesloten. Dat zijn banken, financieringsmaatschappijen, thuiswinkels, creditcardverstrekkers en telecombedrijven. Deze deelnemers zijn verplicht om informatie in te winnen bij het verstrekken van een krediet of kredietfaciliteit. Ook moeten ze wijzigingen in de situatie altijd doorgeven aan het BKR.

Labels: , , , , , , ,