vrijdag 9 oktober 2009

Klanten DSB worden ernstig tekort gedaan

De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) vindt dat klanten van DSB Bank ernstig tekort worden gedaan in de regeling die de bank donderdag trof met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken.

''DSB Bank is spekkoper met deze regeling'', stelt voorzitter Jeroen Wendelgest van WPC vrijdag in een verklaring.

Volgens WPC geeft de regeling DSB de kans om zich te vrijwaren van klachten over beleggingsverzekeringen die samen met hypotheken en consumptieve kredieten zijn verkocht. Hierdoor wordt klanten het recht ontnomen om in een later stadium alsnog te proberen hun recht te halen op dit punt.
De stichting, bekend van de schikkingen die het trof voor klanten met een beleggingsverzekering van onder meer Aegon, Fortis en ING, raadt klanten van DSB dan ook af om in te gaan op het akkoord ''tenzij het echt niet anders kan.''

Afpersing
Volgens Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed stelt het DSB-akkoord niets voor en schieten gedupeerden er niks mee op. Donderdag in tv-programma Pauw & Witteman noemde hij het een ''civiele pendant van afpersing'' en stelde hij dat DSB ''misbruik maakt van de omstandigheden''.
Lakeman zet zijn strijd tegen DSB voort en probeert via een massaclaim schadevergoeding te krijgen voor gedupeerden.

Regeling
De regeling die nu is getroffen tussen DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken kost DSB Bank over een periode van tien jaar ''bruto ongeveer 26 miljoen euro'', aldus DSB.
Netto zou het neerkomen op 16 miljoen euro. Het verschil van 10 miljoen euro is het bedrag dat DSB niet meer hoeft af te schrijven omdat nu meer mensen in staat zullen zijn de rekeningen te betalen.

Transparant
DSB laat ook weten te werken aan een nieuw hypotheekproduct dat wordt getest door klanten. ''We willen nu vooral laten zien dat we transparant zijn en goede producten hebben'', aldus woordvoerder Klaas Wilting.

Labels: , ,